Bekkenpijn bij zwangerschap en osteopathie

/, Uncategorized/Bekkenpijn bij zwangerschap en osteopathie

Bekkenpijn bij zwangerschap en osteopathie

Zwangerschap is een hele mooie periode in je leven. Tegelijkertijd brengt een zwangerschap vaak ook klachten met zich mee, zoals bekkenpijn. Misschien weet je niet of de klachten die jij ervaart normaal zijn bij een zwangerschap. Of dat er wat anders aan de hand is en of er wat aan te doen is. Als osteopaat kan ik jou helpen. In deze blog bespreek ik klachten en oorzaken, geef ik tips om de klachten te verminderen.
pregnancy posture

 

Bekkenpijn, zwangerschap-gerelateerde bekkengordelpijn, is een normaal verschijnsel bij zwangerschap. Het kan het gevolg zijn van uiteenlopende factoren, veranderende hormoonspiegels , het spannen van spieren en ligamenten voor de groei van de baarmoeder. Bij sommige vrouwen kan milde tot ernstige pijn in het bekken optreden tijdens het eerste trimester als een vroeg teken van de zwangerschap. Soms kan de pijn op een meer ernstige gezondheidstoestand wijzen zoals nierstenen. Bekkenpijn bij zwangere vrouwen kan ook worden veroorzaakt door een dysfunctie van het schaambeen gewricht.

Symptomen van bekkenpijn bij zwangerschap

  • Pijn boven het schaambeen vooral vooraan en midden
  • Pijn over de zijkanten van de onderrug, het bekken en bovenbenen
  • Pijn in en rond het perineum (tussen de vagina en de anus)
  • Uitstralende pijn van het bekken naar de bovenbenen met een karakteristieke klikken of slijpend gevoel of geluid
  • Scherpe pijn in het bekken tijdens activiteiten zoals wandelen en traplopen
  • In sommige gevallen maakt de pijn het moeilijk om de benen uit elkaar te bewegen, bijvoorbeeld bij het in en uitstappen van een auto.

 

Oorzaken voor bekkenpijn tijdens de zwangerschap

De belangrijkste factoren kunnen variëren, afhankelijk van het stadium van je zwangerschap:

Huisvesting van de groeiende baarmoeder – Je kan een kramp pijn in het bekken tussen de achtste en twaalfde week van de zwangerschap voelen. De pijn lijkt op die vóór een periode. Het wordt veroorzaakt door de vergroting van de uterus die de spieren en organen opduwt om ruimte te maken voor de baby. Dit type pijn komt vaker voor bij een eerste zwangerschap in vergelijking met een volgende.

De pijn verergert als de groeiende baarmoeder langzaam loskomt van de bekken gewrichten en spieren

Cysten – Deze cysten vaak als gevolg van een verandering in de manier waarop de eierstokken eitjes vrij maken. Ze zijn meestal goedaardig en onschuldig. Ze groeien in omvang tijdens de zwangerschap. De groeiende baarmoeder legt dikwijls druk op de eierstokken die kan leiden tot chronische pijn. Het is raadzaam om medische hulp te zoeken als je de aanwezigheid van een ovarium cyste vermoedt. Ze kunnen extreme pijn kunnen veroorzaken in het geval van een breuk.

Ronde ligament pijn – Dit is vaak de reden van pijn achter het bekken tijdens het tweede trimester. Het wordt veroorzaakt door het rekken van het ligament dat loopt naar je ​​liesstreek van de bovenste gebieden van de baarmoeder. Je hebt de grootste kans om de pijn te voelen tijdens het wandelen of opstaan ​​uit een zittende positie.

De druk van de baby gewicht – Lage bekkenpijn vaak gevoeld in het derde trimester wordt meestal veroorzaakt door het toenemende gewicht van de groeiende foetus. De foetus groeit in grootte en oefent met de groeiende uterus druk uit op de zenuwen in de benen. Het wordt meestal gevoeld tijdens bewegingen zoals lopen, rollen in je bed ‘s nachts en het rijden in een auto.

Harde buik – druk gevoeld in de bekken regio zonder aanzienlijke pijn, komt en gaat onwillekeurig. Het wordt het meest waarschijnlijk veroorzaakt door de contracties van de baarmoeder bekend als harde buik.

Verslapte bekkengewrichten/SI gewrichten – Tijdens het laatste deel van de zwangerschap produceert je lichaam grotere hoeveelheden van het hormoon relaxine. Dit helpt om de spieren en ligamenten op te rekken en soepeler te maken om je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Bovendien zorgt relaxine voor meer ruimte in het heupgewricht en scheidt de twee botten in zekere mate. Deze factoren kunnen leiden van milde tot matige pijn bij de schaambeenderen en een onstabiel gevoel in de benen.

Constipatie – verstopping tijdens zwangerschap- kan leiden tot pijn in het bekken en ongemak bij sommige vrouwen.

Urineweginfectie – Ongeveer 10% van alle vrouwen krijgen een urineweginfectie op een bepaald moment in hun zwangerschap. Het kan leiden tot verschillende symptomen zoals pijn of een branderig gevoel bij het ​​plassen, bloedige plassen, pijn in het bekken en buikpijn.

Meer ernstige oorzaken van buik en bekken kunnen zijn een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, een miskraam, vroeggeboorte, baarmoeder vleesboom, uterusruptuur en blindedarmontsteking.

Zwangerschap Bekkenpijn osteopathie behandelingen

 Regelmatige lichaamsbeweging, osteopathie behandeling en massages zijn enkele van de beste behandeling opties:

  • Osteopathie voor het waarborgen van de juiste beweging van de wervelkolom, heup en bekken gewrichten
  • Prenatale massage
  • Zacht weefsel versterken, mobilisatie en stabilisatie oefeningen voor het versterken van je buik, rug, heup en bekkenbodemspieren. Houdings oefeningen
  • Zwembad training of oefening in het water.

Bewegingsadviezen bij bekkenpijn en zwangerschap

Je kunt de scherpe pijn in je bekken tijdens de zwangerschap voorkomen of de frequentie verminderen door de volgende eenvoudige tips:

  • Het nemen van een warme douche helpt om je spieren te ontspannen en de kans op pijn te verminderen. Zorg ervoor dat het water niet te warm is. Het kan schadelijk voor je baby zijn.
  • Regelmatige toepassing van ijs of koude pakkingen op de symphysis (schaambeen gebied) gebied helpt om de pijn en ontsteking in toom te houden.
  • Toepassing van een warmte-pad op de spiermassa kan helpen om de spieren te ontspannen.
  • Zorg ervoor om te gaan zitten voor het uitvoeren van activiteiten die de pijn kunnen veroorzaken.
  • Zorg voor voldoende rust.
  • Maak geen grote stap over iets wat op de grond ligt.
  • Vermijd een hoger gewicht voor een langdurige tijdsperiode.
  • Niet tillen of dragen van zware objecten want het zet extra druk op het bekken.
  • Ga eerst in je auto op de stoel zitten voor je je benen samenbrengt in de auto.
  • Om uit de auto te komen breng je eerst je beide benen naar buiten en dan til je je lichaam er uit. Zorg ervoor dat je met beide benen tijdens het opstaan ​​even veel kracht zet om de pijn te vermijden.
  • Hou tijdens het omrollen in bed je benen bij elkaar door een kussen tussen je knieën te nemen.
  • Bij het naar bed gaan ga je eerst op de rand van het bed zitten en houdt de benen bij elkaar, dan ga je op je zij liggen en til je je benen tegelijk tegen elkaar gedrukt zijwaarts in bed.
  • Vermijd traplopen zoveel mogelijk.
  • Vermijd diepe buigingen.
  • Vermijd snelle bewegingen of draaien en rotaties van je romp. Deze kunnen druk op het bekken zetten.
  • Draag platte of lage hakken en gebruik indien nodig  steunzolen. Geen hoge hakken dragen.
  • Je kunt bekkenondersteunende kledingstukken dragen die helpen de druk van de groeiende uterus op het bekken te minimaliseren.

Het is nooit aan te raden om zelf een ​​oefenschema te volgen zonder overleg met je osteopaat. Deze is in staat om je te informeren over de mogelijkheden voor het minimaliseren van de pijn tijdens het uitvoeren van al je dagelijkse activiteiten.

Als al bovenstaande adviezen en uitleg je onvoldoende helpen en je twijfelt of jouw klachten onder de gangbare zwangerschapsklachten vallen, maak dan een afspraak. Ik wil je graag helpen je zwangerschap zo optimaal mogelijk te laten verlopen. 

By | 2017-04-14T12:43:31+00:00 December 17th, 2015|osteopathie, Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Ik ben Rens Krijbolder. Ruim dertig jaar ervaring en nog elke dag blij met mijn keuze voor dit mooie vak. Het is mijn passie: ik blijf enthousiast en ervaar enorm veel voldoening als ik de kwaliteit van leven kan verbeteren. Ik voel me uitgedaagd, zeker als iemand eerder tevergeefs bij andere behandelaars was. Als fysiotherapeut begonnen, vervolgens de opleidingen orthopedische geneeskunde, manueel therapie Eindhoven en osteopathie afgerond en sinds 1995 full time als osteopaat aan het werk in mijn eigen Voorburgse praktijk. Ik blijf studeren om mijn kennis up to date te houden. Ik ben opgeleid om naar de oorzaak van je klachten te zoeken. Medicatie verlicht soms alleen, maar neemt de oorzaak niet weg. Ben je dat helemaal zat, maak dan vandaag nog een afspraak. Je krijgt een gedegen onderzoek en een eerlijk advies over hoe ik je kan helpen.